Wednesday 1 March 2017

Global Trading Sistema Sap

Strutturale adjustmentA delle principali cause di povertà e autore pagina informazioni del debito è uno strumento efficace. Essa garantisce l'accesso ad altri popoli materie prime e delle infrastrutture alle condizioni più economiche possibili. Decine di paesi devono competere per contrazione dei mercati di esportazione e possono esportare solo una gamma limitata di prodotti a causa del protezionismo del Nord e la loro mancanza di denaro da investire nella diversificazione. saturazione del mercato deriva, riducendo reddito esportatori al minimo mentre il Nord gode di enormi risparmi. Il FMI non riesco a capire che investire in un ambiente sano, ben nutrito, la popolazione alfabetizzata è la scelta economica più intelligente un paese può fare. Susan George, un destino peggiore del debito, (New York: Grove Weidenfeld, 1990), pp. 143, 187, 235 Molte nazioni in via di sviluppo sono in debito e la povertà in parte a causa delle politiche delle istituzioni internazionali come il Fondo monetario internazionale (FMI ) e la Banca mondiale. I loro programmi sono stati pesantemente criticati da molti anni per la conseguente povertà. Inoltre, per lo sviluppo o paesi del terzo mondo, vi è stato un aumento della dipendenza dalle nazioni più ricche. Questo nonostante il FMI e banche mondiali affermano che essi ridurre la povertà. A seguito di una ideologia nota come neoliberismo, e guidato da questi e da altre istituzioni noto come il consenso di Washington (per essere sede a Washington D. C.), sono state imposte politiche di aggiustamento strutturale (SAP) per garantire il rimborso del debito e la ristrutturazione economica. Ma il modo in cui è avvenuto ha richiesto ai paesi poveri di ridurre la spesa per cose come la salute, l'istruzione e lo sviluppo, mentre il rimborso del debito e le altre politiche economiche sono state fatte la priorità. In effetti, il FMI e la Banca Mondiale hanno chiesto che le nazioni povere abbassare il tenore di vita del loro popolo. Questa pagina web ha le seguenti sottosezioni: A Race spirale al fondo come descritto più avanti, il FMI e la Banca Mondiale fornire assistenza finanziaria ai paesi che cercano, ma applicare una ideologia economica neoliberista o ordine del giorno come precondizione per ricevere il denaro. Per esempio: Si prescrivono tagli, liberalizzazione dell'economia e delle risorse mercati aperti extractionexport-oriented come parte del loro adeguamento strutturale. Il ruolo dello Stato è ridotto al minimo. La privatizzazione è incoraggiato, così come la riduzione della protezione delle industrie nazionali. Altre politiche di aggiustamento includono anche la svalutazione della moneta, un aumento dei tassi di interesse, la flessibilità del mercato del lavoro, e l'eliminazione dei sussidi, come sussidi alimentari. Per essere attraente per gli investitori stranieri varie normative e standard sono ridotti o rimossi. L'impatto di questi presupposti sui paesi più poveri può essere devastante. Fattori come la seguente portare a ulteriori miseria per i paesi in via di sviluppo e tenerli dipendente da nazioni sviluppate: I paesi poveri devono esportare di più al fine di raccogliere abbastanza soldi per pagare i loro debiti in modo tempestivo. Perché ci sono così tante nazioni viene chiesto o costretti al placebefore mercato globale sono economicamente e socialmente stabile e readyand detto di concentrarsi su colture simili e materie prime come gli altri, la situazione assomiglia a una guerra dei prezzi su larga scala. Poi, le risorse provenienti dalle regioni più povere diventano ancora più conveniente. che favorisce i consumatori in Occidente. I governi poi hanno bisogno di aumentare le esportazioni solo per mantenere le loro valute stabili (che non può essere sostenibile, sia) e guadagnare di cambio con il quale per contribuire a pagare i debiti. I governi devono quindi: spendere meno ridurre il consumo di rimuovere o ridurre regolamenti finanziari e così via. Nel corso del tempo poi: il valore del lavoro diminuisce flussi di capitale diventano più volatile una corsa a spirale verso il basso poi comincia, che genera tensioni sociali. che a sua volta porta a rivolte FMI e proteste in tutto il mondo Queste nazioni sono poi detto di agganciare le loro valute al dollaro. Ma mantenere la stabilità del tasso di cambio è costoso a causa di misure come l'aumento dei tassi di interesse. Gli investitori ovviamente preoccupati per la loro attività e interessi possono quindi tirare fuori molto facilmente se le cose si fanno difficili Nel peggiore dei casi, la fuga di capitali può portare al collasso economico. come abbiamo visto nelle crisi finanziarie Asianglobal di 19.979.899, o in Messico, Brasile, e molti altri luoghi. Durante e dopo una crisi, i media mainstream e gli economisti di libero scambio dare la colpa sui mercati emergenti ei loro governi politiche restrittive o inefficienti, capitalismo clientelare, ecc che è una crudele ironia. Quando i donatori FMI mantenere i tassi di cambio in loro favore. spesso significa che i poveri restano poveri, o ottenere ancora più poveri. Anche il 19979899 crisi finanziaria globale può essere in parte attribuito a adeguamento strutturale e l'inizio, la deregolamentazione troppo aggressivo per le economie emergenti. Milioni di bambini finiscono per morire ogni anno. La concorrenza tra le aziende coinvolte nella produzione dei paesi in via di sviluppo è spesso spietata. Stiamo assistendo a quello che Korten descritto come una corsa verso il basso. Ogni giorno che passa diventa più difficile ottenere contratti da una delle mega-rivenditori senza assumere il lavoro minorile, imbrogli lavoratori pagare gli straordinari, imponendo quote spietati, e che operano pratiche non sicure. John Madeley, Big Business popoli poveri L'impatto della Società Transnazionali sui mondi Povera, (Zed Books, 1999) p. 103 Questa è una delle dorsali alla diretta cosiddetti libero scambio. In questa forma, come risultato, si è visto da alcuni come sleale e unidirezionale o extractionalist. Serve anche a mantenere il libero scambio disuguale come sottolineato da J. W. Fabbro. Di conseguenza, le politiche, quali aggiustamenti strutturali sono, come descritto da Smith, ha contribuito al più grande trasferimento di ricchezza in tempo di pace dalla periferia al centro imperiale nella storia. a cui si potrebbe aggiungere, senza molta attenzione dei media. Il mantenimento di dipendenza e povertà Una delle tante cose che le nazioni potenti (attraverso il Fondo monetario internazionale, Banca mondiale, ecc) prescrivono è che la nazione in via di sviluppo dovrebbe aprire per consentire a più importazioni ed esportare più dei loro prodotti. Tuttavia, questo è esattamente ciò che contribuisce alla povertà e dipendenza. Se una società spende un centinaio di dollari per la fabbricazione di un prodotto all'interno dei suoi confini, il denaro che viene utilizzato per pagare per i materiali, manodopera e altri costi, si muove attraverso l'economia, come ogni destinatario spende. A causa di questo effetto moltiplicatore, un centinaio di dollari di produzione primaria può aggiungere diverse centinaia di dollari al Prodotto nazionale lordo (PNL) di quel paese. Se il denaro viene speso in un altro paese, la circolazione di quel denaro è all'interno del paese di esportazione. Questa è la ragione per un paese prodotto exportingcommodity-importazione industrializzato è ricco e un paese prodotto importingcommodity-esportazione non sviluppato è scarsa. Enfasi I paesi sviluppati Aggiunto si arricchiscono con la vendita di prodotti ad alta intensità di capitale (quindi a basso costo) per un prezzo elevato e l'acquisto di prodotti ad alta intensità di lavoro (quindi costoso) per un prezzo basso. Questo squilibrio del commercio si espande il divario tra ricchi e poveri. I prodotti vendono ricchi da consumare, non strumenti per produrre. Questo mantiene la monopolizzazione degli strumenti di produzione, e garantisce un mercato costante per il prodotto. Tale controllo di strumenti di produzione è una strategia di un processo mercantilista. Questo controllo richiede spesso potenza militare. J. W. Smith, The Worlds Wasted Ricchezza 2, (Istituto per la democrazia economica. 1994), pp. 127, 139. Come si è visto sopra, nonché, uno degli effetti di aggiustamento strutturale è che i paesi in via di sviluppo devono aumentare le loro esportazioni. Di solito le materie prime e le materie prime sono esportati. Ma, come ha osservato Smith sopra, i paesi poveri perdono quando esportano materie prime (che sono meno costosi rispetto ai prodotti finiti) sono negati o effettivamente bloccato dal capitale industriale e il trasferimento tecnologico vero e proprio, e importare prodotti finiti (che sono più costosi a causa del lavoro aggiunto rendere il prodotto da quelle materie prime e altre risorse) Questo porta a meno circolazione di denaro nella propria economia e un effetto moltiplicatore più piccolo. Tuttavia, questo non è nuovo. Storicamente questo è stato un motivo parziale per le economie dipendenti e le nazioni povere. Questo è stato anche il ruolo imposto su di ex paesi sotto il dominio imperiale e coloniale. Quegli stessi paesi del terzo mondo si trovano in una situazione simile. Questo può anche essere descritta come scambio disuguale: A prima vista può sembrare che la crescita nello sviluppo di beni destinati all'esportazione, come il caffè, il cotone, lo zucchero, e legname, sarebbe vantaggioso per il paese di esportazione, dal momento che porta in entrate. Infatti, esso rappresenta un tipo di sfruttamento chiamato scambio diseguale. Un paese che esporta materie prime o trasformati può guadagnare valuta per la vendita, ma si perderà se importano prodotti trasformati. La ragione è che goodsgoods trasformati che richiedono ulteriore laborare più costoso. Così un paese che esporta legname, ma non hanno la capacità di elaborarlo deve poi ri-importarlo sotto forma di prodotti finiti legname, ad un costo che è superiore al prezzo che ha ricevuto per il prodotto grezzo. Il paese che elabora i materiali ottiene il reddito aggiunto contribuito dai suoi operai. (Enfasi è originale) Richard Robbins, problemi globali e la cultura del capitalismo, (Allyn and Bacon, 1999), p. 95 Esportazione di materie prime e risorse è visto come favorevole per aiutare guadagnare dei cambi con cui pagare i debiti e mantenere le valute stabili. Tuttavia, in parte a causa dello scenario dei prezzi di guerra di cui sopra, i prezzi delle materie prime sono anche caduto. Inoltre, il ricorso a poche materie prime rende i paesi ancora più vulnerabili alle condizioni di mercato globali e altre influenze politiche ed economiche. Come Gemini News Service riporta anche, a parlare con la Banca mondiale: più di 50 paesi in via di sviluppo dipendono tre o meno materie prime per oltre la metà dei loro proventi da esportazione. Venti paesi dipendono dai prodotti di base per oltre il 90 per cento dei loro guadagni totali in valuta estera, dice la Banca Mondiale. Ken Laidlaw, mercato Cure proposto per Terzo mondo Battered agricoltori. Gemini News Service, 4 dicembre 2001 (Link è alla versione web di questo sito ripubblicato) Quasi quattro anni dopo la sopra è stato scritto, Oxfam rivela che le cose non sono cambiate in meglio: oltre il 50 per cento dei proventi delle esportazioni Afriche deriva da un prodotto unico numerosi paesi dipendono da due prodotti per la stragrande maggioranza dei loro proventi da esportazione e ci sono un certo numero di altri paesi in Africa pesantemente dipendenti da poche materie prime. Inoltre, come spiega Celine Tan del Third World Network: caduta dei prezzi delle materie prime hanno fatto sì che le grandi aumenti di volume delle esportazioni di produttori di materie prime non si sono tradotti in maggiori proventi delle esportazioni, che porta alla diminuzione gravemente ragioni di scambio per molti paesi di produzione dei prodotti. Quando il potere d'acquisto di un countrys esportazioni diminuisce, un paese è in grado di acquistare beni e servizi importati necessarie per il suo sostentamento, nonché la generazione di reddito per l'attuazione dei programmi di sviluppo sostenibile. Una vasta maggioranza dei paesi in via di sviluppo dipendono dai prodotti di base come principale fonte di reddito. materie prime rappresentano circa la metà dei proventi delle esportazioni dei paesi in via di sviluppo e molti paesi in via di sviluppo continuano ad affidarsi pesantemente su uno o due prodotti di base per la maggior parte dei loro proventi da esportazione. Tan evidenzia anche nel suddetto articolo, che un calo dei prezzi delle materie prime hanno sic anche portato a un accumulo di debito insostenibile. La mancanza di maggiori ricavi dalle esportazioni ha effetti a catena, come descritto più sopra. L'ironia è che adeguamenti strutturali sono stati prescritti dal FMI e dalla Banca Mondiale a causa delle preoccupazioni di rimborso del debito in primo luogo. Come riduzione del debito e il commercio sono diventati i principali argomenti di discussione durante il vertice del G8 2005. Yaya Orou-Guidou, un economista del Benin (un piccolo paese africano), ha anche osservato che l'esportazione di materie prime e prodotti agricoli non sarebbe aiutare a combattere la povertà. Tali materie prime devono essere trattati nello stesso paese povero per contribuire a creare un effetto moltiplicatore: Orou-Guidou crede Benin dovrà avviare l'elaborazione delle materie prime che produce se si tratta di sfuggire alla trappola della povertà. Una materia prima tenuto in Africa per la lavorazione nelle nostre fabbriche è una cosa in meno per le fabbriche occidentali per guadagnare soldi su, egli osserva. Ma, se ci accontentiamo di vendere i nostri prodotti agricoli o minerari nei loro stati prime, saranno sempre alimentare le fabbriche occidentali che forniscono posti di lavoro per (il Occidenti) proprio popolo. Questa preoccupazione vale anche per le economie più grandi. La crisi finanziaria globale iniziata nel 2008 ha provocato esportazioni Brazils a US caduta da alcuni 42, mentre è aumentato con la Cina da 23. Tuttavia, quasi il 75 di Brazils esportare verso gli Stati Uniti sono stati prodotti industriali, mentre l'opposto è stato di circa il 25 per la Cina. Vice presidente del brasiliano Foreign Trade Association ha spiegato il motivo per cui questa è una preoccupazione di IPS: Quando si tratta di materie prime, l'importatore decide e controlla la quantità e prezzi, rendendo un mercato instabile, in contrasto con la situazione con manufatti. Commodities generano anche posti di lavoro a basso grado, mentre la produzione si avvale di personale specializzato per salari più alti, crea un effetto moltiplicatore sull'occupazione come la catena di produzione è più lungo, e si espande il mercato interno. Queste preoccupazioni non sono nuove. economista politico Adam Smith ha anche fornito alcuni spunti nel suo classico 1776, La ricchezza delle nazioni. che è considerato come la Bibbia del capitalismo. E 'stato molto critico delle pratiche mercantili dei paesi ricchi, mentre lui ha riconosciuto il valore dell'industria locale e l'impatto dei prodotti manufatti importati sulle industrie locali: Anche se l'incoraggiamento di esportazione e l'abbattimento delle importazioni sono i due grandi motori con cui il sistema mercantile propone di arricchire ogni paese, ma per quanto riguarda alcuni prodotti particolari che sembra seguire un piano opposto: per scoraggiare l'esportazione e per incoraggiare l'importazione. L'oggetto ultimo, tuttavia, finge, è sempre la stessa, per arricchire il paese dal saldo vantaggioso commercio. Si scoraggia l'esportazione dei materiali di fabbricazione, e degli strumenti del commercio, al fine di dare ai nostri propri operai un vantaggio, e per consentire loro di svendere quelli di altre nazioni in tutti i mercati esteri e di ritenuta, in questo modo, il l'esportazione di alcuni prodotti di base di non grande valore, si propone di volta un maggiore e più preziosa l'esportazione di altri. Essa incoraggia l'importazione dei materiali di fabbricazione in modo che i nostri cittadini siano al lavoro in su più a buon mercato, e quindi prevenire una maggiore e più preziosa l'importazione delle merci prodotte. (Enfasi aggiunta) di Adam Smith, La ricchezza delle nazioni, libro IV, capitolo VIII, (Everymans Biblioteca, Sesta ristampa, 1991), p.577 letto quanto sopra, possiamo dire che le politiche di aggiustamento strutturale sono anche mercantilista. Siamo costantemente detto che viviamo in un mondo del capitalismo globale, e tuttavia vediamo che mentre i mercati liberi sono predicati (in Adamo nome Smiths), il mercantilismo è ancora praticata Naturalmente, oggi è un po 'più complicato troppo. Abbiamo, per esempio, i prodotti esportati dai paesi più poveri (anche se alcune si affacciano elevate barriere nelle nazioni ricche). Ma esportazione piuttosto che prima creazione e lo sviluppo dell'industria e dell'economia locale, significa il PVS perde nel lungo periodo, (difficilmente sviluppo) perché c'è poco effetto moltiplicatore di denaro che circola all'interno del paese, come detto sopra. Inoltre, con il lavoro di essere pagato meno dei loro salari equi nelle nazioni più povere, la ricchezza è ancora accumulata byand concentrato inthe nazioni più ricche. I più fortunati Dado nel mondo è un video di 8 minuti (mi dispiace, alcuna trascrizione disponibile, per quanto ne so), prodotto da Emily James. Si tratta di una cartoni animati per spiegare gli effetti di prestiti, regolazione e cashcrops strutturale, e il loro impatto sui paesi più poveri. Si traccia come il Senegal è stato incoraggiato a crescere dadi per l'esportazione. In sintesi, come una nazione povera, senza molte risorse, ci sono voluti prestiti per contribuire allo sviluppo del settore. Altre nazioni hanno visto questo andava bene, in modo che seguirono l'esempio. Il prezzo di noci ha iniziato a cadere e il Senegal ha affrontato problemi di rimborso del debito. politiche di aggiustamento strutturale sono state messe in atto, tagliare la spesa e riducendo il coinvolgimento del governo nel settore dado e altrove. Tuttavia, le cose sono peggiorate. Allo stesso tempo, i paesi ricchi come gli Stati Uniti, sono stati sovvenzionare la propria dado (e altri) le industrie, consentendo loro di acquisire quote di mercato in tutto il mondo. I paesi ricchi hanno strumenti come le tariffe commerciali e la minaccia di sanzioni a loro disposizione per aiutare le loro industrie, se necessario. Il dado più fortunato del worldThus siamo in una situazione in cui i ricchi promuovere un sistema di libero scambio per tutti gli altri a seguire, mentre il mercantilismo è spesso praticata per se stessi. Il libero commercio è promossa dai ricchi e influenti come i mezzi per tutte le nazioni per raggiungere la prosperità e lo sviluppo. La ricchezza accumulata dai paesi più ricchi del passato è attribuita a questa politica per rafforzare questa idea. Che tale immensa ricchezza è stata accumulata non tanto dal libero commercio, ma dal mercantilismo o il capitalismo monopolistico violenta e secolare viene ignorato. Tali sistemi vengono praticati ancora oggi, e anche se sono affermato di essere-Smith-stile Adam libero commercio, sono i sistemi molto che lo stesso Adam Smith criticato e attaccato. Nel 1991 Larry Summers, allora capo economista per la Banca Mondiale (e segretario al Tesoro degli Stati Uniti, nella amministrazione Clinton, fino a George Bush e il partito repubblicano è venuto al potere), era stato un forte sostenitore di politiche di aggiustamento strutturale. Ha scritto in un memorandum interno: Detto tra me e te, non dovrebbe la Banca Mondiale è incoraggiante più migrazione di industrie sporche ai paesi meno sviluppati paesi meno sviluppati La logica economica dietro il dumping un carico di rifiuti tossici nel paese salario più basso è impeccabile, e noi dovrebbe affrontare che i paesi sotto-popolati in Africa sono notevolmente sotto-inquinato la qualità dell'aria è probabilmente di gran lunga inefficiente basso rispetto a Los Angeles o Città del Messico La preoccupazione per un agente che provoca un uno su un milione cambiamento nelle probabilità di cancro alla prostata è ovviamente sta per essere molto più alto in un paese dove la gente a sopravvivere per ottenere il cancro alla prostata che in un paese dove la mortalità sotto i cinque anni è di 200 per mille. Lawrence Summers, che mangino l'inquinamento, The Economist, 8 febbraio 1992. Citato da Vandana Shiva, Stolen Harvest, (South End Press, 2000), p.65 Vedi anche Richard Robbins, problemi globali e la cultura del capitalismo (Allyn and Bacon , 1999), pp. 233-236 per uno sguardo dettagliato a questo. Quando guardato in questa luce, la povertà è molto più di semplici questioni economiche è anche una costruzione ideologica. Guadagnare di più, mangiare meno dall'altra parte del mondo dello Zambia a Washington, gli architetti di questo cenare disastro umano in termini di comfort e isolamento, spendere di più per un pasto di Masauso Phiris moglie fa in un anno di vendere panini nella loro baraccopoli. Sebbene la maggior parte di lavoro del personale della Banca Mondiale nella sua sede centrale di Washington, chi ha la sfortuna di essere pubblicato nel Terzo Mondo ricevere ampio compenso per la loro sventura. Questo include edilizia convenzionata (completo di arredi liberi), un incarico concessione estesa di 25.000 e un premio di mobilità per coprire il costo dell'istruzione infantile. Gli stipendi sono esentasse e una media di 86.000 nel 1995, secondo un rapporto General Accounting Office al Congresso. Nessun aggiustamento strutturale, quindi, per questa cerchia privilegiata di banchieri e analisti politici. Nel frattempo, in Africa un genocidio nascosto devasta il continente. La sua non è giusto per una banca per eseguire tutto il mondo, dice Fred Mmembe, editore del Zambia Post. Esse non rappresentano nessuno, esclusi i paesi che li controllano. Ciò significa, in pratica, è che gli Stati Uniti gestisce i nostri paesi. E continua: Guardate in qualsiasi paese africano oggi, e youll trovare che le cifre sono oscillanti verso il basso. standard di istruzione stanno andando verso il basso, norme sanitarie scendendo e le infrastrutture è letteralmente rottura. Mark Lynas, Lettera dallo Zambia. La Nazione, 14 Febbraio 2000 In alcuni paesi, più viene speso per il servizio del debito di istruzione. Ad esempio, anche nei paesi ex comunisti che stanno cercando di sottoporsi a una rapida riforma economica. l'educazione è dato un sedile posteriore. In effetti, lo sviluppo e il sollievo organizzazione sede nel Regno Unito, Oxfam, si spinge fino a dire che le politiche del FMI negano i bambini un'istruzione. Dalla fine della guerra fredda, le nazioni più ricche hanno visto anche rollback governo su alcune funzioni, in uno stile simile a adeguamento strutturale. John McMurtry coglie questo bene, essendo molto critico sull'impatto di tali adeguamenti alle esigenze di vita: Tale imperativo sistematica delle esigenze di vita è ora chiaramente evidente dal più non sviluppato per le società più avanzate del mondo. Nel caso del Canada, ancora una volta, i tassi di mortalità infantile, l'indicatore per eccellenza della salute sociale, è aumentato un sorprendente 43 per cento nei dati del 1995 Statistics Canada, il primo aumento registrato in più di 31 anni, mentre la povertà infantile è aumentata del 46 per cento dal 1989. In Africa circa 500.000 più bambini sono morti per la ristrutturazione imposto delle loro economie dei paesi al fine di garantire un aumento dei flussi di denaro alle banche esterne, mentre la spesa per l'assistenza sanitaria è diminuito del 50 per cento e per l'istruzione del 25 per cento dal momento che questi programmi di aggiustamento strutturale hanno cominciato. John McMurtry, ineguale delle libertà Il mercato globale come un sistema etico, (Kumarian Press, 1998), p.305. E come la crisi dell'AIDS peggiora in Africa, misure che riducono i budget sanitari nei paesi già poveri contribuiscono ai problemi. (Si veda questa sezione siti su AIDS in Africa per più su questo punto.) Qual è la ricetta IMFWorld Banca come riassume l'economista Robin Hanhel: Il FMI ha prescritto la stessa medicina per difficoltà delle economie del terzo mondo per oltre due decenni: l'austerità monetaria. Serrare l'offerta di moneta per aumentare i tassi di interesse interni a qualunque altezze necessarie per stabilizzare il valore della moneta locale. austerità fiscale. Aumentare la riscossione delle tasse e ridurre la spesa pubblica in modo drammatico. Privatizzazione. Svendere le imprese pubbliche al settore privato. Liberalizzazione finanziaria. Eliminazione delle restrizioni al afflusso e deflusso di capitali internazionali, nonché restrizioni su ciò che le imprese estere e le banche sono autorizzati a comprare, proprio, e operare. Solo quando i governi firmare questo accordo di aggiustamento strutturale del FMI non accetta di: Lend abbastanza in sé per evitare di default sui prestiti internazionali che stanno per venire a causa e altrimenti sarebbe impagabile. Disporre di una ristrutturazione del debito countrys tra i finanziatori privati ​​internazionali che include un pegno di nuovi prestiti. Robin Hanhel, Panic regole. (South End Press, 1999) p. 52.Joseph Stiglitz è uno degli economisti più citati al mondo. l'ex vincitore del premio Nobel per l'economia e professore alla Columbia University. E 'stato anche ex capo economista della Banca Mondiale, che si è dimesso sotto la pressione di critiche che ha fatto del FMI e della Banca Mondiale. Era inoltre un membro del presidente allora degli Stati Uniti Bill Clinton gabinetto e presidente del Consiglio, presidenti degli Stati Uniti dei consulenti economici. Le sue intuizioni e le critiche sono la pena prestare attenzione a. Egli osserva che: Il FMI piace andare sulla sua attività senza estranei fare troppe domande. In teoria, il Fondo sostiene le istituzioni democratiche nelle nazioni assiste. In pratica, si mina il processo democratico imponendo politiche. Ufficialmente, naturalmente, il FMI pretende imporre nulla. Si negozia le condizioni per ricevere gli aiuti. Ma tutto il potere nelle trattative è su un sidethe IMFsand il fondo raramente permette un tempo sufficiente per un ampio consenso-building o anche ampie consultazioni con i parlamenti o la società civile. A volte il FMI dispensa con la pretesa di apertura del tutto e negozia alleanze segrete. Nell'aprile 2001, Greg Palast ha condotto un colloquio con Joseph Stiglitz che è stato pubblicato sul quotidiano britannico Observer e Guardian. I colloqui della Banca Mondiale di strategie di assistenza per ogni nazione povera con attenzione paese per le indagini di campagna. Tuttavia, come riportato in questo articolo, in base alle informazioni privilegiate Stiglitz, l'indagine Banche coinvolge poco più di un attento esame di hotel a cinque stelle. Si conclude con un incontro con un ministro delle Finanze accattonaggio, che viene consegnato un accordo di ristrutturazione pre-elaborato per la firma volontaria. Stiglitz dice poi Palast che dopo ogni economia nazioni viene analizzato, le mani della Banca Mondiale ogni ministro lo stesso programma in quattro fasi (il corsivo è mio), descritto in questo articolo come segue: Privatizzazione. Stiglitz dice Palast che alcuni politici erano abbastanza corrotti di andare avanti con uno stato sell-off: Invece di oggetto per le svendite delle industrie di stato, ha detto nazionali leadersusing le richieste del mondo Banche di mettere a tacere criticshappily locale frustato le loro aziende di elettricità e acqua. Si poteva vedere i loro occhi si allargano alla prospettiva di 10 commissioni pagate a conti bancari svizzeri per la rasatura semplicemente un paio di miliardi di sconto sul prezzo di vendita dei beni nazionali. Secondo Palast, Stiglitz afferma che il governo degli Stati Uniti era a conoscenza, almeno in un caso: 1995 russa sell-off: Il punto di vista del Tesoro americano è stato questo è stato fantastico come volevamo Eltsin rieletto. Noi non importa se la sua elezione un corrotto. (Enfasi aggiunta) liberalizzazione del mercato dei capitali. Secondo Palast, Stiglitz descrive i flussi di capitale disastrose che possono rovinare le economie come prevedibile, e dice che quando il deflusso di capitali avviene, per sedurre gli speculatori a tornare a nazioni propri fondi di capitale, il FMI richiede queste nazioni alzare i tassi di interesse a 30, 50 e 80. prezzo di mercato-based. Palast scrive che è a questo punto che il FMI trascina la nazione senza fiato a questo terzo punto, descritto come un termine di fantasia per aumentare i prezzi sul cibo, acqua e gas da cucina che, Palast continua, conduce, prevedibilmente, al passo-Tre-e - a-Half: cosa Stiglitz chiama, La rivolta FMI. Questi scontri, che chiarisce articolo sono manifestazioni pacifiche disperse dai proiettili, carri armati e teargassic, causano ulteriori deflussi di capitale, una situazione che, come sottolinea Palast, non è senza un lato positivo: le aziende straniere possono poi far fuori restanti attività, come ad esempio la concessione mineraria dispari o una porta, a prezzi di vendita del fuoco. Libero commercio . Ma una versione dominato da regole dell'Organizzazione mondiale del commercio e la Banca mondiale, che secondo Palast, Stiglitz paragona alle guerre dell'oppio: Anche questo era di circa l'apertura dei mercati. lui disse. Palast scrive che come nel XIX secolo, gli europei e gli americani oggi sono calci le barriere alle vendite in Asia, America Latina e Africa, mentre barricare nostri mercati nei confronti del Terzo Mondo agricoltura. (Si noti che mentre persino il presidente Bush sosterrà che vogliamo meccanismi globali regole basate, i media mainstream spesso non chiedono quali sono le regole stesse sono, e se sono più appropriate.) Palast mette in evidenza problemi Stiglitzs con i piani IMFWorld Banca, piani che l'articolo descrive come concepito in segreto e guidato da una ideologia assolutista. In primo luogo, non sono aperti al discorso e il dissenso, e in secondo luogo, che essi non funzionano. Palast scrive che sotto la guida del FMI integrazione guadagni Afriche strutturali sceso di 23. In una clip di cinque minuti di video (disponibile in trascrizione), il ben rispettato Martin Khor, direttore del Third World Network note preoccupazioni simili a Stiglitzs e aggiunge che i paesi ricchi stanno essendo ipocrita e aggressivo proteggendo le proprie industrie durante il tentativo di forzare l'apertura dei mercati dei paesi poveri che vendono prodotti artificialmente meno costosi nei paesi poveri, minando i produttori locali promettendo più aiuti, mentre un reale sviluppo economico soffre: Martin Khor, l'adeguamento strutturale spiegato. 15 Luglio 2005, Big Picture TVAS parte di un più ampio processo di globalizzazione, queste politiche, egli sostiene in un altro clip (2 minuti, trascrizione), creare una camicia di forza per i paesi poveri, in termini di spazio politico per prendere le proprie decisioni: Africa Azione, un'organizzazione che lavora per la giustizia politica, economica e sociale in Africa è molto critico della SAPS. notando che, L'assunto di base dietro l'adeguamento strutturale è stato che un ruolo maggiore per il mercato avrebbe portato vantaggi sia per poveri e ricchi. Nel mondo darwiniano dei mercati internazionali, il più forte avrebbe vinto fuori. Ciò incoraggiare gli altri a seguire il loro esempio. Lo sviluppo di un'economia di mercato con un ruolo maggiore per il settore privato è stato quindi visto come la chiave per stimolare la crescita economica. Incentrate sull'Africa, l'articolo sottolinea che il problema non era che i paesi africani non avevano bisogno di riforme correttive, ma se SAP sono state le risposte adeguate. La questione chiave con aggiustamenti di questo tipo, tuttavia, è se essi costruire la capacità di recuperare e se promuovono lo sviluppo a lungo termine. Le regolazioni dettate dalla Banca Mondiale e del FMI ha fatto nessuno dei due. In questi modi, allora, l'incoraggiamento FMI e banche mondiali dei paesi poveri ad aprirsi per il commercio estero è discutere troppo aggressivo che queste politiche contribuirà a creare condizioni di parità con i paesi ricchi è quasi opposto a quello che è accaduto in realtà nella maggior parte dei casi. Forse uno degli effetti più grave è che queste politiche esterne indirettamente minare la democrazia e la responsabilità democratica, non solo del FMI e della Banca mondiale (dopo tutto, se le loro politiche non riescono, chi sono responsabili nei confronti), ma anche dei governi dei poveri stessi paesi, che vedono una riduzione della loro capacità di prendere decisioni importanti per la loro gente. In alcuni casi, i governi più corrotti possono utilizzare aggiustamento strutturale come una scusa per non soddisfare tutte le loro persone. Oxfam International stima che, solo in Filippine, tagli FMI-imposti in medicina preventiva si tradurrà in 29.000 morti per malaria e un aumento di 90.000 il numero di casi di tubercolosi non trattati. Tribunali indagando crimini contro l'umanità prendono nota Jeremy Brecher, panico regole: Tutto quello che volete sapere circa l'economia globale, da Robin Hahnel (South End Press, 1999). Poiché alcuni dei paesi poveri non sono così aggressivi nel privatizzazione e altri condizionamenti come il FMI o la Banca Mondiale vorrebbero, si trovano ad affrontare continui ritardi di riduzione del debito. Questo modello di sviluppo, per cui il Nord (o le nazioni sviluppate) impongono le loro condizioni sul Mezzogiorno (la via di sviluppo) è stato oggetto di critiche da parte di molte organizzazioni non governative e altri groupsindividuals. Forse il modello deve essere rivista e affrontato da diverse angolazioni, come suggerisce questo documento Oxfam. True, in some cases corrupt governments have borrowed money from these institutions andor directly from various donor nations and ended up using that money to pursue conflicts, for arms deals, or to divert resources away from their people. However, in most cases that has been done knowingly, with the support of various rich nations due to their own national interests. especially during the Cold War. As Oxfam says. it would be wrong to hold civilians to ransom by placing stringent conditions on humanitarian relief because of the way their government spends its money. Furthermore, it has been argued that Structural Adjustments encourage corruption and undermine democracy. As Ann Pettifor and Jospeh Hanlon note, top-down conditionality has undermined democracy by making elected governments accountable to Washington-based institutions instead of to their own people. The potential for unaccountability and corruption therefore increases as well. As the article from Africa Action above also mentions, African countries require essential investments in health, education and infrastructure before they can compete internationally. The World Bank and IMF instead required countries to reduce state support and protection for social and economic sectors. They insisted on pushing weak African economies into markets where they were unable to compete with the might of the international private sector. These policies further undermined the economic development of African countries. What is also of note here is that African countries, before SAPs, were making some progress in things like health, though economic reform of some sort was needed. But SAPs have appeared to made the problem worse, as the following, quoted at length, summarizes: Health status is influenced by socioeconomic factors as well as by the state of health care delivery systems. The policies prescribed by the World Bank and IMF have increased poverty in African countries and mandated cutbacks in the health sector. Combined, this has caused a massive deterioration in the continents health status. The health care systems inherited by most African states after the colonial era were unevenly weighted toward privileged elites and urban centers. In the 1960s and 1970s, substantial progress was made in improving the reach of health care services in many African countries. Most African governments increased spending on the health sector during this period. They endeavored to extend primary health care and to emphasize the development of a public health system to redress the inequalities of the colonial era. The World Health Organization (WHO) emphasized the importance of primary healthcare at the historic Alma Ata Conference in 1978. The Declaration of Alma Ata focused on a community-based approach to health care and resolved that comprehensive health care was a basic right and a responsibility of government. These efforts undertaken by African governments after independence were quite successful. While the progress across the African continent was uneven, it was significant, not only because of its positive effects on the health of African populations. It also illustrated a commitment by African leaders to the principle of building and developing their health care systems. With the economic crisis of the 1980s, much of Africas economic and social progress over the previous two decades began to come undone. As African governments became clients of the World Bank and IMF, they forfeited control over their domestic spending priorities. The loan conditions of these institutions forced contraction in government spending on health and other social services. The relationship between poverty and ill-health is well established. The economic austerity policies attached to World Bank and IMF loans led to intensified poverty in many African countries in the 1980s and 1990s. This increased the vulnerability of African populations to the spread of diseases and to other health problems. The deepening poverty across the continent has created fertile ground for the spread of infectious diseases. Declining living conditions and reduced access to basic services have led to decreased health status. In Africa today, almost half of the population lacks access to safe water and adequate sanitation services. As immune systems have become weakened, the susceptibility of Africas people to infectious diseases has greatly increased. Even as government spending on health was cut back, the amounts being paid by African governments to foreign creditors continued to increase. By the 1990s, most African countries were spending more repaying foreign debts than on health or education for their people. Health care services in African countries disintegrated, while desperately needed resources were siphoned off by foreign creditors. It was estimated in 1997 that sub-Saharan African governments were transferring to Northern creditors four times what they were spending on the health of their people. In 1998, Senegal spent five times as much repaying foreign debts as on health. Across Africa, debt repayments compete directly with spending on Africas health care services. The erosion of Africas health care infrastructure has left many countries unable to cope with the impact of HIVAIDS and other diseases. Efforts to address the health crisis have been undermined by the lack of available resources and the breakdown in health care delivery systems. The privatization of basic health care has further impeded the response to the health crisis. The World Bank has recommended several forms of privatization in the health sector. Throughout Africa, the privatization of health care has reduced access to necessary services. The introduction of market principles into health care delivery has transformed health care from a public service to a private commodity. The outcome has been the denial of access to the poor, who cannot afford to pay for private care. For example user fees have actually succeeded in driving the poor away from health care while the promotion of insurance schemes as a means to defray the costs of private health care is inherently flawed in the African context. Less than 10 of Africas labor force is employed in the formal job sector. Beyond the issue of affordability, private health care is also inappropriate in responding to Africas particular health needs. When infectious diseases constitute the greatest challenge to health in Africa, public health services are essential. Private health care cannot make the necessary interventions at the community level. Private care is less effective at prevention, and is less able to cope with epidemic situations. Successfully responding to the spread of HIVAIDS and other diseases in Africa requires strong public health care services. The privatization of health care in Africa has created a two-tier system which reinforces economic and social inequalities. As health care has become an expensive privilege, the poor have been unable to pay for essential services. The result has been reduced access and increased rates of illness and mortality. Despite these devastating consequences, the World Bank and IMF have continued to push for the privatization of public health services. With the other ills, corruption too has soared, so challenges in improving things like health care are even greater. The article also comments on recent increases in funds to tackle HIVAIDS and other problems and concludes that because some underlying causes and issues are not addressed, these steps may not have much effective impact: The World Bank has also increased its funding for health, and for HIVAIDS programs in particular. While the shift in focus towards prioritizing social development and poverty eradication is welcome, fundamental problems remain. New lending for health and education can achieve little when the debt burden of most African countries is already unsustainable. Debt cancellation should be the first step in enabling African countries to tackle their social development challenges. Additional resources to support health and education programs should be conceived as public investment, not new loans. The new spin on the World Bank and IMF priorities fails to change the basic agenda and operations of these institutions. Indeed, it appears to be largely an exercise in public relations. The conditions attached to World Bank and IMF loans still reflect the same orientation prescribed over the past two decades. The recent moves towards promoting poverty reduction have actually permitted these institutions to increase the scope of their loan conditions to include social sector reforms and governance aspects. This allows an even greater intrusion into the domestic policies of African countries. It is highly inappropriate that external creditors should have such control over the priorities of African governments. And it is disingenuous for such creditors to proclaim concern with poverty reduction when they continue to drain desperately needed resources from the poorest countries. The free market fundamentalism of the World Bank and IMF has had a disastrous impact on Africas health. The all-out pursuit of market-led growth has undermined health and health care in African countries. It has forced governments to sacrifice social needs to meet macroeconomic goals. This approach to development is fundamentally flawed. The failure to prioritize public health denies its significance in promoting long-term economic growth. As the WHO Commission on Macroeconomics and Health recently concluded, health is more than an outcome of development, it is a crucial means to achieving development. Furthermore, there is the phenomena of brain drain whereby the poor countries educate some of their population to key jobs such as medical areas and other professions only to find that some rich countries try to attract them away. The prestigious journal, British Medical Journal (BMJ) sums this up in the title of an article: Developed world is robbing African countries of health staff (Rebecca Coombes, BMJ. Volume 230, p.923, April 23, 2005.) Some countries are left with just 500 doctors each with large areas without any health workers of any kind. A shocking one third of practicing doctors in UK are from overseas. for example, as the BBC reports. And yet, this is not just a problem Africa faces, but many other poor countries, such as various Asian countries, Central and Latin America, Eastern Europe, the Caribbean, etc. Other industries also suffer this issue. Yet, at the same time, it is understandable that individuals would want to escape the misery of poverty and corruption in their own country. A lot of the poverty and corruption results from these same structural adjustment programs, which then contributes to this brain drain, thus twisting the knife in the back, so to speak, as some of what little is allowed to be spent on health is now lost to the already rich, and the poor have to bear the burden. Also note that the illegal drug trade has increased in countries that are in debt (because of the hard cash that is earned), as Jubilee 2000 points out. Growing such illegal crops also diverts land away from meeting local and immediate needs, which also leads to more hunger. Debts chain reactions and related effects are enormous. (For more information on debt in general, see this web sites section on debt related issues .) These policies may be described as reforms. adjustments. restructuring or some other benign-sounding term, but the effects on the poor are the same nonetheless. Some even describe this as leading to economic apartheid . The U. S. uses its dominant role in the global economy and in the IFIs International Financial Institutions to impose SAPs on developing countries and open up their markets to competition from U. S. companies. SAPs are based on a narrow economic model that perpetuates poverty, inequality, and environmental degradation. The growing civil society critique of structural adjustment is forcing the IFIs and Washington to offer new mitigation measures regarding SAPs, including national debates on economic policy. Carol Welch, Structural Adjustment Programs amp Poverty Reduction Strategy. Foreign Policy in Focus, Vol 5, Number 14, April 2000In a more cynical or harsher description, structural adjustments and other trade related policies could also be seen as a weapon of mass destruction as Raj Patel hints, (commenting on the Doha WTO conference in November, 2001. Although this is a different context, the overall aspect remains the same): A fertilizer bomb that kills hundreds in Oklahoma. Fuel-laden civil jets that kill 4000 in New York. A sanctions policy that kills one and a half million in Iraq. A trade policy that immiserates continents. You can make a bomb out of anything. The ones on paper hurt the most. Indeed, consider the following: According to UNICEF, over 500,000 children under the age of five died each year in Africa and Latin America in the late 1980s as a direct result of the debt crisis and its management under the International Monetary Funds structural adjustment programs. These programs required the abolition of price supports on essential food-stuffs, steep reductions in spending on health, education, and other social services, and increases in taxes. The debt crisis has never been resolved for much of sub-Saharan Africa. Extrapolating from the UNICEF data, as many as 5,000,000 children and vulnerable adults may have lost their lives in this blighted continent as a result of the debt crunch . The Welfare State has Helped Todays Rich Countries to Develop The era of globalization can be contrasted with the development path pursued in prior decades, which was generally more inward-looking. Prior to 1980, many countries quite deliberately adopted policies that were designed to insulate their economies from the world market in order to give their domestic industries an opportunity to advance to the point where they could be competitive. The policy of development via import substitution, for example, was often associated with protective tariffs and subsidies for key industries. Performance requirements on foreign investment were also common. These measures often required foreign investors to employ native workers in skilled positions, and to purchase inputs from domestic producers, as ways of ensuring technology transfers. It was also common for developing countries to sharply restrict capital flows. This was done for a number of purposes: to increase the stability of currencies, to encourage both foreign corporations and citizens holding large amounts of domestic currency to invest within the country, and to use the allocation and price of foreign exchange as part of an industrial or development policy. Mark Weisbrot, Dean Baker, Egor Kraev and Judy Chen, The Scorecard on Globalization 1980-2000: Twenty Years of Diminished Progress. Center for Economic Policy and Research, July 11, 2001 As J. W. Smith notes, every rich nation today has developed because in the past their governments took major responsibility to promote economic growth. There was also a lot of protectionism and intervention in technology transfer. There was an attempt to provide some sort of equality, education, health, and other services to help enhance the nation. The industrialized nations have understood that some forms of protection allow capital to remain within the economy, and hence via a multiplier effect, help enhance the economy. Yet, as seen in the structural adjustment initiatives and other western-imposed policies, the developing nations are effectively being forced to cut back these very same provisions that have helped the developed countries to prosper in the past . The extent of the devastation caused has led many to ask if development is really the objective of the IMF, World Bank, and their ideological backers. Focusing on Africa as an example: The past two decades of World Bank and IMF structural adjustment in Africa have led to greater social and economic deprivation, and an increased dependence of African countries on external loans. The failure of structural adjustment has been so dramatic that some critics of the World Bank and IMF argue that the policies imposed on African countries were never intended to promote development. On the contrary, they claim that their intention was to keep these countries economically weak and dependent. The most industrialized countries in the world have actually developed under conditions opposite to those imposed by the World Bank and IMF on African governments. The U. S. and the countries of Western Europe accorded a central role to the state in economic activity, and practiced strong protectionism, with subsidies for domestic industries. Under World Bank and IMF programs, African countries have been forced to cut back or abandon the very provisions which helped rich countries to grow and prosper in the past. Even more significantly, the policies of the World Bank and IMF have impeded Africas development by undermining Africas health. Their free market perspective has failed to consider health an integral component of an economic growth and human development strategy. Instead, the policies of these institutions have caused a deterioration in health and in health care services across the African continent. While the phrase Welfare State often conjures up negative images, with regards to globalization, most European countries feel that protecting their people when developing helps society as well as the economy. It may be that for real free trade to be effective countries with similar strength economies can reduce such protective measures when trading with one another. However, for developing countries to try to compete in the global market place at the same level as the more established and industrialized nationsand before their own foundations and institutions are stable enoughis almost economic suicide. An example of this can be seen with the global economic crisis of 19979899 that affected Asia in particular. A UN report looking into this suggested that such nations should rely on domestic roots for growth, diversifying exports and deepening social safety nets. For more about this economic crisis and this UN report, go to this web sites section on debt and the economic crisis . The type of trade is important. As the UN report also suggested, diversification is important. Just as biodiversity is important to ensure resilience to whatever nature can throw at a given ecosystem, diverse economies can help countries weather economic storms. Matthew Lockwood is worth quoting in regards to Africa: What Africa needs is to shake off its dependence on primary commodity exports, a problem underlying not only its marginalization from world trade but also its chronic debt problems. Many countries rely today on as narrow a range of agricultural and mineral products as they did 30 years ago, and suffer the consequences of inexorably declining export earnings. Again, the campaigners remedyto improve market access for African exports to Europe and Americais wide of the mark. Matthew Lockwood, We must breed tigers in Africa. The Guardian, June 24, 2005 Asia too has seen development where policies counter to neoliberalism have been followed, as Lockwood also notes. To see more about the relationship of protectionism with free trade, check out this sites section on Free Trade. which also discusses protectionism and its pros and cons. Structural Adjustment in Rich Countries As the global financial crisis which started in the West around 2008 has taken hold, many rich nations themselves are facing economic problems. Perhaps surprisingly many have prescribed to themselves structural adjustment and austerity programs. Some have been pressured onto them by others. For example, in Europe, Germany is influential in requiring austerity measures if countries want bailouts from Germany or the European Union. For more about the austerity measures being put in, and how some of it seems ideologically based in fact of evidence that it is not working or even making the economy worse see this sites section on the global financial crisis . IMF and World Bank The IMF and World Banks policies are very different now from their original intent, as summarized here by the John F. Henning Center for International Labor Relations: The International Monetary Fund and the World Bank were conceived by 44 nations at the Bretton Woods Conference in 1944 with the goal of creating a stable framework for post-war global economy. The IMF was originally envisioned to promote steady growth and full employment by offering unconditional loans to economies in crisis and establishing mechanisms to stabilize exchange rates and facilitate currency exchange. Much of that vision, however, was never born out. Instead, pressured by US representatives, the IMF took to offering loans based on strict conditions, later to be known as structural adjustment or austerity measures, dictated largely by the most powerful member nations. Critics charge that these policies have decimated social safety nets and worsened lax labor and environmental standards in developing countries. The World Bank (The International Bank for Reconstruction and Development) was created to fund the rebuilding of infrastructure in nations ravaged by World War Two. Its vision too, however, soon changed. In the mid 1950s, the Bank turned its attention away from Europe to the Third World, and began funding massive industrial development projects in Latin American, Asia, and Africa. Many scholars and activists contend that the Banks aggressive dealings with developing nations, which were often ruled by dictatorial regimes, exacerbated the developing worlds growing debt crisis and devastated local ecologies and indigenous communities. Both IMF and World Bank policies remain a source of heated debate. John F. Henning Center for International Labor Relations. Institute for Industrial Relations, University of California, Berkeley Although their goals are slightly different, the IMF and World Bank policies complement each other: World Bank and IMF adjustment programs differ according to the role of each institution. In general, IMF loan conditions focus on monetary and fiscal issues. They emphasize programs to address inflation and balance of payments problems, often requiring specific levels of cutbacks in total government spending. The adjustment programs of the World Bank are wider in scope, with a more long-term development focus. They highlight market liberalization and public sector reforms, seen as promoting growth through expanding exports, particularly of cash crops. Despite these differences, World Bank and IMF adjustment programs reinforce each other. One way is called cross-conditionality. This means that a government generally must first be approved by the IMF, before qualifying for an adjustment loan from the World Bank. Their agendas also overlap in the financial sector in particular. Both work to impose fiscal austerity and to eliminate subsidies for workers, for example. The market-oriented perspective of both institutions makes their policy prescriptions complementary. But economics is often driven by politics. As a result of policies by the IMF, World Bank and various powerful nations, basic human rights have been severely undermined in many countries, as also noted sharply by Global Exchange: By insisting that national leaders place the interests of international financial investors above the needs of their own citizens, the IMF and the World Bank have short circuited the accountability at the heart of self-governance, thereby corrupting the democratic process. The subordination of social needs to the concerns of financial markets has, in turn, made it more difficult for national governments to ensure that their people receive food, health care, and educationbasic human rights as defined by the Universal Declaration of Human Rights. The Banks and the Funds erosion of basic human rights and their perversion of the democratic process have made the institutions a clear and present threat to the well being of hundreds of millions of people worldwide. For decades, the IMF and World Bank have been largely controlled by the developed nations such as the USA, Germany, UK, Japan etc. (The IMF web site has a breakdown of the quotas and voting powers .) The US, for example, controls 17 of the voting power at the IMF. Until November 2010, an 85 majority was required for a decision. so the US effectively had veto power at the IMF. In addition, the World Bank is 51 funded by the U. S. Treasury . The global financial crisis from 2008 onwards has resulted in some shifts in power, such that some leading developing countries have finally managed to break some of the control at the IMF and get more seats and votes. While some say that parts of Europe have resisted giving up some share which would be appropriate, the changes also mean the US no longer has veto power that it had for decades. Journalist John Pilger also provides a political aspect to this: Under a plan devised by President Reagans Secretary to the Treasury, James Baker, indebted countries were offered World Bank and IMF servicing loans in return for the structural adjustment of their economies. This meant that the economic direction of each country would be planned, monitored and controlled in Washington. Liberal containment was replaced by laissez-faire capitalism known as the free market . John Pilger, Hidden Agendas, (The New Press, 1998), p.63 The IMF and World Banks policies have indeed been heavily criticized for many years and are seen as unhelpful and sometimes, unaccountable. as they have led to an increased dependency by the developing countries upon the richer nations, as also mentioned at the top of this page. At the same time, the different cultures are not respected when it comes to prescribing structural adjustment principles, either. In Africa, the effects of policies such as SAPs have been felt sharply. As an example of how political interests affect these institutions, Africa Action describes the policies of the IMF and World Bank, but also hints at the influences behind them too: Over the past two decades, the World Bank and International Monetary Fund (IMF) have undermined Africas health through the policies they have imposed. The dependence of poor and highly indebted African countries on World Bank and IMF loans has given these institutions leverage to control economic policy-making in these countries. The policies mandated by the World Bank and IMF have forced African governments to orient their economies towards greater integration in international markets at the expense of social services and long-term development priorities. They have reduced the role of the state and cut back government expenditure. The World Bank and IMF were important instruments of Western powers during the Cold War in both economic and political terms. They performed a political function by subordinating development objectives to geostrategic interests. They also promoted an economic agenda that sought to preserve Western dominance in the global economy. Not surprisingly, the World Bank and IMF are directed by the governments of the worlds richest countries. Combined, the Group of 7 (U. S. Britain, Canada, France, Germany, Italy and Japan) hold more than 40 of the votes on the Boards of Directors of these institutions. The U. S. alone accounts for almost 20. (The U. S. holds 16.45 of the votes at the World Bank, and over 17 of the votes at the International Monetary Fund.) But it is not just health. Basic food security has also been undermined. An example in 2002 at least made it to mainstream media attention in UK. As Ann Petifor, head of debt campaign organization, Jubilee Research noted, the IMF forced the Malawi government to sell its surplus grain in favor of foreign exchange just before a famine struck. This was explicitly so that debts could be repaid. 7 million of the total 11 million population were severely short of food. But its sic worse than that, said Petifor. Because Malawi is indebted, her economic policies are effectively determined by her creditorsrepresented in Malawi by the IMF. Malawi spent more than the budget the foreign creditors set. As a result the IMF withheld 47 million in aid. Other western donors, acting on advice from IMF staff, also withheld aid, pending IMF approval of the national budget. (Emphasis added). To add to the humiliation of the Malawian government, the IMF has also suspended the debt service relief for which she was only recently deemed eligiblebecause she is off track. That is not the end of the story unfortunately. As Petifor also mentioned, under the economic program imposed by her creditors, Malawi removed all farming and food subsidies allowing the market to determine demand and supply for food. This reduced support for farmers, leading many to go hungry as prices increased. As she also noted, the rich countries, on the other hand, do not follow their own policies Europe and the US subsidize their agriculture with billions of dollars. But the US, for example, sees this situation as exploitable. Petifor again: US Secretary for Agriculture, Dan Glickman, illustrates well the US attitude to countries suffering famine and in need of food aid: Humanitarian and national self interest both can be served by well-designed foreign assistance programs. Food aid has not only met emergency food needs, but has also been a useful market development tool. (OXFAM report: Rigged Rules and Double Standards: Trade Globalization and the Fight Against Poverty by Kevin Watkins and Penny Fowler) It is not just the US that uses aid in this way. Most rich countries do this. And it isnt just food aid, but aid in general that is often used inappropriately. The Guardian reported (August 29, 2005) how 700,000 (about 400,000) of 3 million in British aid to Malawi was mis-spent on US firms hotel and meal bills. Even notebooks and pens were flown in from Washington rather than purchased locally. See this sites section on foreign aid for more details about the issue of foreign aid and its misuse. IMF and World Bank Reform Throughout the period of structural adjustment from the 80s, various people have called for more accountability and reform of these institutions, to no avail. Following the IMF and World Bank protests in Washington, D. C on April 16, 2000, and coinciding with the Meltzer Report criticizing the IMF and World Bank, there has been more talk about IMF reforms. At first thought the reforms sound like the protests and other movements efforts are paying off. However, as Oxfam noted, some of the reform suggestions may not be the way to go and may do even more harm than good. In their own words: While some of the reform proposals now being debated are sensible, the thrust of the reform agenda is a source of concern for the following reasons: It reflects a growing disenchantment with multilateralism It threatens to replace inappropriate IMF conditions with inappropriate conditions dictated by the G7 countries It fails to address the real policy issues at the heart of the IMFs failure as a poverty reduction agency It does not address the politicization of IMF loans, especially with regard to the US Treasurys influence It does not adequately consider the democratic deficit which prevents poor countries from having an effective voice in the IMF Reforming the IMF. Oxfam International Policy Paper, April 2000On the one hand it seems appropriate to demand an end to the IMF. However, such an abrupt course of action may itself lead to a gaping hole in international financial policies without an effective alternative. And that is another topic in itself Into 2008, and the global financial crisis has been so severe that rich countries have been affected. Calls for reform have therefore increased, even from within some of these institutions themselves. These calls have included more transparency and accountability as well as specifics such as creating a more stable financial system, and cracking down on tax havens. This time, however, developing countries are demanding more voice, and have more power that in past years to try and affect this. In April, the IMF conceded just 3 of rich country votes to the developing countries, but developing countries rightly want more. Historically democracy and power have not gone well together, and as journalist John Vandaele has found, The most powerful international institutions tend to have the worst democratic credentials: the power distribution among countries is more unequal, and the transparency, and hence democratic control, is worse. If change is to be effective, these fundamental issues will need resolving. Powerful countries may try to reshape things only in so far as they can get themselves out of trouble and if they can avoid it, they will try to limit how much power they concede to others. And perhaps a sad reality of geopolitics will be that any emerging nations that become truly influential and powerful in this area will one day try to do the same. For now, however, developing countries generally have a common agenda of more voice and will therefore champion common principles of better democracy and accountability. IMF and World Bank Admit Some of Their Policies Do Not Work Recently, we have heard members of the World Bank and IMF entertain the possibility that maybe their structural adjustment policies did have some negative effects. The report doesnt really look in detail at why the poor benefit less from adjustment. Instead it speculates that they may be ill-placed to take advantage of new opportunities created by structural adjustment reforms because, as the Bretton Woods Project insinuates, the report implies that the poor have neither the skills or financial resources to benefit from high-technology jobs and cheaper imports. Now, it may not have been the intent of the report to do so, but one cant help but notice how it almost seems as though while they may admit that structural adjustment didnt benefit the poor, it is almost as though the Bank tries to subtly absolve itself by subtly blaming the poor for not benefiting from this. When structural adjustments have required cut backs in health, education and so on, then what would one expect In March 2003, the IMF itself admitted in a paper that globalization may actually increase the risk of financial crisis in the developing world. Globalization has heightened these risks since cross-country financial linkages amplify the effects of various shocks and transmit them more quickly across national borders the IMF notes and adds that, The evidence presented in this paper suggests that financial integration should be approached cautiously, with good institutions and macroeconomic frameworks viewed as important. In addition, they admit that it is hard to provide a clear road-map on how this should be achieved, and instead it should be done on a case by case basis. This would sound like a move slightly away from a one size fits all style of prescription that the IMF has been long criticized for. As mentioned further above, and as many critics have said for a long time, opening up poorer countries in an aggressive manner can leave them vulnerable to large capital volatility and outflows. Reuters. reporting on the IMF report also noted that the IMF sounded more like its critics when making this admission. In theory there may indeed be merit to various arguments supporting global integration and cooperation. But politics, corruption, geopolitics, as well as numerous other factors need to be added to economic models, which could prove very difficult. As suggested in various parts of this site, because economics is sometimes separated from politics and other major issues, theory can indeed be far from reality. Sitglitz, the former World Bank chief economist, is worth quoting a bit more to give an insight into the power that the IMF has, and why accusations of it and its policies being colonial-like are perhaps not too far off: The IMF is not particularly interested in hearing the thoughts of its client countries on such topics as development strategy or financial austerity. All too often, the Funds approach to the developing countries has had the feel of a colonial ruler. A picture can be worth a thousand words, and a single picture snapped in 1998, shown throughout the world, has engraved itself in the minds of millions, particularly those in the former colonies. The IMFs managing director, Michel Camdessus (the head of the IMF is referred to as its Managing Director ), a short, neatly dressed former French Treasury bureaucrat, who once claimed to be a Socialist, is standing with a stern fact and crossed arms over the seated and humiliated president of Indonesia. The hapless president was being forced, in effect, to turn over economic sovereignty of his country to the IMF in return for the aid his country needed. In the end, ironically, much of the money went not to help Indonesia, but to bail out the colonial powers private sector creditors. (Officially, the ceremony was the signing of a letter of agreement, an agreement effectively dictated by the IMF, though it often still keeps up the pretense that the letter of intent comes from the countrys government) Defenders of Camdessus claim the photograph was unfair, that he did not realize that it was being taken and that it was viewed out of context. But that is the pointin day-to-day interactions, away from cameras and reporters, this is precisely the stance that the IMF bureaucrats take, from the leader of the organization on down. To those in the developing countries, the picture raised a very disturbing question: Had things really changed since the official ending of colonialism a half century ago When I saw the pictures, images of other signings of agreements came to mind. I wondered how similar this scene was to those marking the opening up of Japan with Admiral Perrys gunboat diplomacy or the end of the Opium Wars or the surrender of maharajas in India. Joseph Stiglitz, Globalization and its Discontents, (Penguin Books, 2002), pp. 4041 The above passage is from Stiglitzs book, Globalization and its Discontents. In it, he highlights many, many more issues, criticisms and aspects of IMFWashington Consensus ideological fanaticism that have hindered development, and in many cases, as he points out, worsened situations. It is surprising and also quite illuminating to get the insider image of the workings of some large institutions in this way. Into mid-2005, and though not as vocal as Stiglitz, others at the IMF are also questioning the institutions strict adherence to the free market doctrine. as Bretton Woods Project reveals. One of the authors of a paper from the IMF concedes the failure of IFI policies for the poorest countries saying that Much of sub-Saharan Africa has been under IMF and World Bank programmes during the last three decades, and while a modicum of macroeconomic stability has been achieved, progress has been spotty at best. Another working paper from the IMF suggests that trade liberalization has crippled some governments of poorer countries, and that prospects for further trade liberalization in poor countries may be troubling. PSRPs replace SAPs but still SAP the poor The IMF in 1999 replaced Structural Adjustments with Poverty Reduction Growth Facility (PRGP) and Policy Framework Papers with Poverty Reduction Strategy Papers (PSRP) as the new preconditions for loan and debt relief. However, the effect is still the same as the preceding disastrous structural adjustment policies, as the World Development Movement reported. Many civil society organizations are increasing their critique of the PSRPs. The PRSP process is simply delivering repackaged structural adjustment programmes (SAPs). It is not delivering poverty-focused development plans and it has failed to involve civil society and parliamentarians in economic policy discussions. As Jubilee Research (formerly Jubilee 2000, the debt relief campaign organization) adds: Joint World BankIMF papers (39) on the PRSP stress poverty reduction and that the paper must be country-driven with the broad participation of civil society. But the IMF in its own papers stresses that this is in addition to everything that was required in the past none of the old Washington consensus policies have been removed. In a paper for a meeting of African finance ministers, 18-19 January 2000, to explain the new PRGF, (40) the IMF stresses that it will demand of all countries a more rapid privatisation process and a faster pace of trade liberalization the conditions criticized by Joseph Stiglitz when he was chief economist of the World Bank. James Wolfensohn, president of the World Bank, commented that it is also clear to all of us that ownership is essential. Countries must be in the drivers seat. The theory is fine, but the practice distorts the meaning of these words. Countries are in the driving seat only as the chauffeur of the Washington Consensus limousine. And as Angela Woods and Matthew Lockwood comment, all too often ownership relates to persuading the public that reforms are necessary and good in order to minimize political opposition to them . The implication is that governments wishing to take an alternative economic approach must expect to forgo aid and debt relief. But Wood and Lockwood note that not only does the Bank define a good policy environment very narrowly, the consensus on what defines good policies is subject to change. What may have been regarded as a good policy yesterday may not be today. It is impossible to ignore the sweeping critique, by the second most important man in the World Bank Joseph Stiglitz, of policies still being imposed on poor countries as a condition of debt cancellation and aid. And it must be remembered that these are being imposed in the names of good governance. sound policies and poverty reduction . Stiglitz notes that had the US followed IMF policy it would have not achieved its remarkable expansion. Additionally, as this book reports (see pages 37-38 of the PDF online version), A senior World Bank official described the PRSP-PRGF as a compulsory programme, so that those with the money can tell those without the money what they need in order to get the money. It would be worth additionally noting the cruel irony that nations that are those with the money today have largely accumulated it through plunder via imperialism and colonialism upon those very nations who today are without the money. Prescribing how to get the money, in that context, is dubious indeed. For additional information and critique, you can see the following links as well: The Asian Development Bank Like the IMF and World Bank, the Asian Development Bank (ADB) has also fallen under much criticism for its policies, which also require structural adjustments for loans. Through its policies it encourages export-driven, capital and resource-intensive development, just like the other international financial institutions. The largest financing and influence of the bank comes from Japan and the United States. The escalating dependence of developing countries in the Asia region on debt-financed development has a number of negative consequences. These include: the neglect of domestic savings as a source of development finance cuts in government expenditure for basic social services and basic infrastructure in order to meet debt servicing requirements an escalation of export-oriented resource extraction to generate hard currency receipts for debt servicing a reorientation of agricultural production from meeting local needs to production for export in highly skewed regional and global markets increased dependence on imported, capital intensive technologies as a consequence of tied procurement and project design processes led by foreign consulting companies increased dependence on and influence of international financial institutions such as the ADB and the World Bank, particularly through the imposition of debt-induced structural adjustment programs and policy based lending. Also, as with the IMF and World bank, and mentioned in the above link, governments are using the rubric of poverty reduction to channel taxpayer funds to their private sector companies via the ADB. This is occurring with little or no pubic scrutiny although government representatives will, if necessary, appeal to commercial self-interest to justify continued contributions to the ADB and other multilateral development banks. As with the IMF for example, loans by the IMF are guaranteed by the creditor country. In essence then, tax payers from the lending countries will bail out the IMF and ADB if there are problems in their policies. (For more details, statistics etc. the above link is a good starting place.) The ADB has mentioned its desires to promote good governance. However, Aziz Choudry is highly critical in terms of whom this governance would actually be good for: It has nothing to do with democratization, humanitarianism or support for peoples rights. It is a euphemism for a limited state designed to service the market and undermine popular mandates. The term is explicitly linked to the kinds of structural adjustment measures promoted by the ADBmeasures for which there is little popular support and which are rapidly increasing economic inequalities. Structural adjustment policies have therefore had far-reaching consequences around the world. Yet, this is just one of the mechanisms whereby inequality and poverty has been structured into laws and institutions on a global scale. Where nextSystem Integrations: SAP. Integrated Fulfillment for SAP Our outsourced EDI Service integrates directly into your companys SAP application, creating a universal, reusable connection to your valued trading partners. Our solution enables suppliers using SAP to exchange sales orders, advance ship notices, invoices, warehouse shipments and other required documents with trading partners all over the globe. Also check out our pre-built solution for SAP Business One . Industry-leading functionality, seamless integration We have extensive expertise in SAP integration, and a deep understanding of iDoc segments and file formats. SPS Commerces enterprise cloud EDI service for SAP can be integrated to your SAP system via the SPS Commerce Universal Network certified iDoc, as a Retail Standard iDoc solution or as a custom solution based on your unique fulfillment requirements. One connection, endless opportunities SPS Integrated Fulfillment for SAP will take your business to the next level, allowing you to cut costs and increase efficiency. With our enterprise cloud EDI service, you can: Integrate to the SPS platform once and enable rapid onboarding of future trading partners without additional mapping. Use a standardized iDoc per transaction type to normalize data integration using native SAP tools without additional software. Take advantage of SPSs extensive SAP partner community to support your integration requirements. Ensure reliability with proven maps used by thousands of suppliers daily. Deploy new customers faster with a system already connected to more than 2,000 retailers, 3PLs, factors and manufacturers. Reduce initial and ongoing costs with cloud EDI solution. SPS Case Study: Callaway Callaway Golf Company is synonymous with high-performance golf equipment around the world. The company has accelerated its growth through several initiatives in recent years, including bringing several components of its apparel product line in-house. In 2009, Callaway sought a new EDI partner that would work collaboratively with them to support the increasing global demand for Callaways products. DOWNLOAD CASE STUDYFujitsu Technology and Service Vision Introducing the Fujitsu Technology and Service Vision Fujitsu Technology and Service Vision sets out our vision and provides insights to leaders of business and the public sector about how they can use Information and Communication Technology (ICT) to create innovation and build a different future. The theme of this year is Human Centric Innovation: Driving Digital Transformation. Human Centric Innovation is Fujitsus unique approach to creating business and social innovation by empowering people. We set out the business agenda to leverage digital transformation, and how our approach can help organizations achieve it. The Key to Digital Transformation Discover how you can drive innovation and digital transformation President Tanakas thoughts on digital and Fujitsus human centric approach How are digital technologies impacting business and society


No comments:

Post a Comment